Stap Uit Je Stad is een initiatief van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) met het doel om stedelingen in recreatieve zin beter gebruik te laten maken van de buitengebieden én daarmee de locale economie te stimuleren. Win Win dus! Een samenwerkingsproject met circa 23 betrokken gemeenten om stedelingen in 1 weekend te werven én te laten proeven van een aanbod van meer dan 40 topuitjes.
De achtertuin van de stedeling
Een drietal sessies met een brede groep aan stakeholders (communicatie-afdelingen gemeenten, marketing organisaties en lokale ondernemers) hebben geleid tot een onderscheidende positionering. Door de stedelijke buitengebieden te beschouwen als ‘achtertuin’ van de stedeling waar een aanbod van ‘altijd goed’ topuitjes op steenworp afstand, goed bereikbaar én echt concurrerend zijn met andere weekendactiviteiten van de doelgroep.
De altijd goed garantie
De positionering is vertaald naar een regionale campagne waarvoor we de passende naam ‘Stap Uit Je Stad’ hebben bedacht. Een letterlijke oproep aan de stedeling om zijn ‘achtertuin’ te ontdekken. De ontwikkeling van een passende identiteit en ‘branding’ leverde identificatie op met de doelgroep. In ‘no time’ werden meer dan 40 topuitjes ontwikkeld en geredigeerd, met 1 belangrijk criterium: ‘gegarandeerd altijd goed’.
Focus op on- en offline
We realiseerden een inspirerende campagne website met 40 topuitjes waar bezoekers ook direct tickets konden boeken via een online ticketing systeem. ‘On- en offline’ lag de focus op het genereren van naamsbekendheid én op het boeken van tickets via de website. De inzet van bestuurlijke ambassadeurs van de gemeenten (o.a. Maassluis en Den Haag), zorgden voor veel PR.
Influencials in de vorm van bloggers en bestaande platforms zoals Kidsweek werden door hun vele volgers succesvol ingezet om de doelgroep te bereiken. Ook SEA en ‘promoted advertising’ leverden veel bereik op bij de beoogde doelgroepen. In de grote steden werd aanvullend ingezet op outdoor- en vervoersreclame op bussen, trams en metro’s.